LEVICE. V Levickom okrese je približne 670 kilometrov ciest 1. 2. a 3. triedy. Prvé sú štátne, druhé dve kategórie ciest vlastní Nitriansky samosprávny kraj. O údržbu všetkých sa stará Regionálna správa a údržba ciest Levice.
Zimná údržba sa oficiálne začala v novembri, potrvá do konca marca. V jej prvej polovici môžu cestári spočítať výjazdy súvisiace s odhŕňaním snehu či posypom na prstoch. Sneh začal padať až v polovici tohto týždňa.
Od Vianoc technika nejazdila
Miernej zime sa tešia vodiči. „Túto sezónu som okná na aute škrabal ráno asi päť - šesť razy. Sneh som snáď ani neodhŕňal,“ rozmýšľa nahlas Levičan Milan. Každý pracovný deň sadá pred činžiakom do auta a cestuje za prácou do Mochoviec. Ako motorista sa z počasia teší: „Nemusím vstať o päť – desať minút skôr, aby som si pripravil auto.“
Iný pohľad majú tí, ktorí sa o cestnú sieť v okrese starajú. Zimná údržba sa podľa Petra Drábika, vedúceho Regionálnej správy a údržby Levice začala 1. novembra.
„Ľudia si myslia, že cestári ušetria. My sme ale firma, ktorá by mala vykonávať údržbu ciest. Zimná údržba sa teraz nerobí, my nezarábame,“ reaguje. Podľa jeho slov od Vianoc, kedy prituhlo a napadlo troška snehu, nebolo potrebné, aby išli odhŕňať. Do polovice januára sa teploty držali nad nulou, miesto sneženia občas mrholilo. V závere mesiaca sa ortuť v teplomere pohybovala mierne pod nulou a objavil sa aj sneh.
Technika v troch strediskách – v Leviciach, Šahách a Želiezovciach - stála doteraz nevyužitá. „Vlani sme obstarali tri nové sypacie korby a zgenerálkovali sme dva staršie sypače. Spolu máme 28 sypačov,“ zrekapituloval.
Strategické cesty
Zimný režim musia dodržiavať. Jeho súčasťou je 24-hodinová služba okresného dispečera a dvoch ďalších v Šahách a Želiezovciach. Sledujú predpovede meteorológov, komunikujú s políciou a hasičským zborom.
Riadia sa zimným operačným plánom. V prípade potreby je technika v prvom rade posielaná na strategické cesty, napríklad do okolia Mochoviec, k štátnej hranici, k priemyselnému parku, kde dochádza veľa ľudí. Postupne udržiavajú cesty nižších kategórií.
Extrémne roky
Podľa Petra Drábika si takúto miestnu zimu nepamätá. Je presným opakom tej vlaňajšej. Kalamita bola ešte aj na veľkonočné sviatky na prelome marca a apríla. „Cesty boli strašne zničené, následky sme odstraňovali do konca roka 2013,“ pripomína.
Na rozbitý aslfalt si pamätajú aj motoristi. Nebola komunikácia, ktorá by nebola posiata výtlkmi. Na takzvané tankodromy sa zmenila štátna cesta spájajúca Nové Zámky a hraničný priechod v Šahách, tiež asfaltka medzi Lokom a Podhájskou.
Nepriateľom je voda
V súčasnosti sa cestári venujú vysprávkam: „Našťastie je na cestách minimálny počet výtlkov, priebežne ich opravujeme.“ Podľa P. Drábika dopĺňajú aj zvislé dopravné značenie, obnovujú stĺpiky, čistia jarky a upravujú krajnice. „Rokmi sa tam usadil posypový materiál, ktorý zarástol trávou. Treba ju zrezať a krajnicu vyčistiť, aby sa z vozovky odvádzala voda. Voda je totiž najväčší nepriateľ. Zamrzne a ničí povrch,“ hovorí. Po minulé roky sa čisteniu krajníc venovali málo.
Väčšie rekonštrukcie ukončili v októbri. „Viazaní sme technológiou, teplota by mala byť nad 15 stupňov. Využíva sa na to obaľovaná zmes z obaľovačky. Tie robili do konca októbra a znova začnú v apríli,“ dodal.